Vítejte u nového článku, který doufám zaujme nejen mužkou část našich čtěnářů. Na začátku bychom si mohli ve stručnosti říct, co to vlastně flat design je a čím se vyznačuje. Flat design, nebo také plochý design je minimalistický styl grafiky uplatňující se především v oblasti uživatelského rozhraní aplikací a webového designu a jeho rozkvět datujeme do druhého desetiletí 21. století. Klade důraz na jednoduchost, typografii a jednobarevné plochy.
V 80. a 90. letech spousta značek, a to nejen automobilových, prošla rebrandingem a do popředí se dostal tzv. chromový efekt loga. Tato loga se vyznačují texturami a stíny, které měly za úkol napodopit, jak budou vypadat v litém kovu a smaltu na skutečném voze. Nyní se však automobilky od Audi po Toyotu vrací zpět k jednoduchosti a střídmosti. Důvodem je především využitelnost a univerzalita. Dvourozměrná loga vypadají lépe na obrazovkách, jako ikony, i nebo na propagačních materiálech.
A co tyto značky k tak poměrně radikální proměně vedlo? Především dnešní digitální doba. Lidé čím dál častěji používají mobilní obrazovky, které v některých případech nejsou zrovna velké. A právě na nich se loga stala jen malými šedými šmouhami, které jsou od sebe v některých případech nerozeznatelné.
Nyní se již dostáváme ke konkrétním ukázkám.
MINI
MINI jako jedna z prvních značek automobilů změnila své logo na flat design, který představila v červnu 2015. Nové, minimalistické logo je 2D verze dvojkřídlého symbolu z 80. let.
Stejně jako většina ostatních automobilek bude plochou verzi znaku pouívat na obrazovkách a tiskovinách, zatímco samotná vozidla MINI si ponechají 3D chromovanou iteraci loga.
Redesign loga doprovází také nové patkové písmo s názvem MINI Serif. Společně byly uvedeny dvě aktualizace, což prý podle vedoucího designu Anderse Warminga značí, že MINI „vstupuje do nové éry“.
Audi
Německá automobilka Audi provedla přešla z 3D na 2D loga v roce 2017. Zploštila rozeznatelné čtyři vzájemně propojené prstence, které byly dříve navrženy tak, aby vypadaly jako z reflexního kovu. Opět bylo učiněno rozhodnutí o zlepšení její čitelnost napříč online platformami.
Dvě desetiletí před rokem 1995 provedla společnost Audi přechod od designu plochého loga k trojrozměrnému stylu a o 22 let později se k němu vrátila.
Citroën
Francouzská automobilka s opačnou změnou,tedy z původního 2D loga z roku 1977 na 3D logo oproti jiným dost otálela a provedla ji až v roce 2009. V roce 2016 ho ale Citroën změnil zpět na 2D verzi, přičemž ztratil svou výraznou červenou barvu a zanechal plochý monochromatický design.
Jak společnost vysvětlila, její nové logo přispívá ke zvýšení viditelnosti a použití pouze jedné barvy nabízí nové grafické možnosti a dává zbrusu nový impuls.
BMW
V březnu letošního roku uvedlo BMW svůj minimalistický redesign loga a představilo nové průhledné pozadí. Bylo to poprvé, co německý výrobce automobilů přepracoval svůj znak od roku 1997, kdy byl změněn z 2D na 3D.
Logo je nyní více zploštělé a bylo zbaveno stínu a černého „prstenu“. Bílo modrý střed zůstává nezměněn. Co je však vhodné vypíchnout je průhledný pruh, který se bude měnit v závislosti na tom, na jaké pozadí bude logo umístěno. Představeno bylo poprvé na elektrickém vozidle BMW Concept i4 a má zaujmout především mladší publikum.
Staré logo Volkswagenu, které bylo dříve také 3D s chromovým efektem, bylo v září 2019 zploštěno a zredukováno na základní prvky. Jednalo se o první významnou změnu vizuální identity značky od doby, kdy v roce 2000 přijala 3D design.
Nové logo má 2D s typickými písmeny V a W je celé v jednom odstínu tmavě modré.
Tento krok byl koordinován s uvedením jeho prvního plně elektrického sériového vozu ID.3, který se tak stal prvním automobilem, který nese nové logo. Stejně jako MINI Volkswagen tvrdil, že jeho aktualizovaná značka „digital-first“ má znamenat „začátek nové éry“.
Nissan
Pozadu nezůstala ani japonská značka automobilů Nissan, která nedávno aktualizovala své logo a uvedla na trh plochou a stylizovanější verzi svého předchozího znaku, kteráse pyšní zvýšeným, realistickým efektem. Zatímco název společnosti byl ponechán ve středu samotného loga, jeho usazení do vnitřku vyvýšeného rámečku už ne.
Nové logo je podle výrobce automobilů „digitálnější“ a bylo to poprvé, co za 20 let změnilo svou vizuální identitu.
Toyota
Evropská divize společnosti Toyota byla poslední automobilkou, která zploštila své logo, jehož design představila v červenci tohoto roku. Obsahuje zjednodušený 2D znak složený ze tří překrývajících se oválů.
Japonská automobilová společnost poprvé změnila své logo z 2D na 3D na konci 80. let, ale nedávno se vrátila ke starému plochému designu, čímž zajistila „dlouhověkost v digitálním světě“.
Tato nová vizuální identita zahrnovala také odstranění jeho slovního označení – Toyota, která je „jednou z nejznámějších značek na světě“.
Redesign které automobilky se vám zdá nejpovedenější? A který vám naopak přijde zcela mimo? Budu ráda za vaše názory níže v komentářích. 🙂
U příštího článku se na váš budu těšit,
Aneta
0 komentáøù